Isnin, 12 Mac 2012

TAMADUN & AGAMA

Kehidupan yang berbudi pekerti mulia & bermoral tinggi merupakan satu perkara yang penting dalam kehidupan bertamadun. Pembinaan sifat seperti ini pada diri seseorang begitu berkait rapat dengan kepercayaan yang diterima, manakala kepercayaan seseorang pula merujuk kepada kehidupannya sebagai manusia beragama.
Peranan agama dalam membentuk pandangan semesta seseorang & sesebuah masyarakat serta perilaku tindakan mereka dalam kehidupan sememangnya penting.
Kemunculan tamadun-tamadun silam sebelum ini merupakan manifestasi kepada kehidupan beragama yang berperanan membentuk pandangan semesta & nilai kehidupan yang terpuji dalam masyarakat ketika itu. Perkara ini dapat dilihat sendiri kepada peninggalan bangunan & barangan tamadun-tamadun silam yang dapat menggambarkan penghayatan yang tinggi terhadap kehidupan beragama.
Namun begitu, bukan semua tamadun dipengaruhi dengan kuat oleh agama sebagaimana tamdun Barat kontemporari yang lebih cenderung memencilkan nilai-nilai keagamaan dalam kehidupan masyarakatnya.
Selain daripada itu, terdapat beberapa tamadun yang turut mengumpulkan pelbagai agama yang berbeza sebagai pegangan masyarakat. Fenomena ini dapat dilihat dalam zaman tamadun Islam yang lalu.

Para sarjana spt D.H.Gordon (1996), Morris Jastrow (1898), Geoffrey W. Conrad dan Arthur
A. Demarest (1984) telah menegaskan bhw agama merupakan sebahagian drp komponen
penting dlm pembentukan tmdun. Agama berfungsi sebagai sumber spiritual yg dpt
merangsang manusia utk bergerak maju ke hdpn.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...