Isnin, 12 Mac 2012

TAKRIF TAMADUN


Perkataan tamadun sering digunakan untuk menggambarkan kemajuan kebendaan (MATERIAL) sesebuah masyarakat. Dari perspektif semasa pula, perkataan tamadun selalunya merujuk kepada pencapaian yang tinggi dalam sains & teknologi selari dengan penonjolannya dalam tamadun Barat pada zaman ini.
Sebenarnya perkataan tamadun dari sudut etimologi berasal daripada perkataan “maddana” dalam bahasa Arab. Maddana yang merupakan kata kerja yang merujuk kepada perbuatan membuka bandar atau kota serta perbuatan memperhalus budi pekerti. Daripada perkataan ini wujudnya perkataan “madani” yang merujuk kepada sifat sesuatu yang berkaitan dengan pembangunan perbandaran serta kehalusan budi pekerti yang terpuji.
Kedua-dua perkataan maddana & madani sendiri sebenarnya berasal daripada “deen” yang bermaksud agama, iaitu menggambarkan kehidupan beragama.
Bahasa Arab lain yang turut digunakan untuk mentakrifkan tamadun ialah “hadarah” yang merujuk kepada perbuatan duduk di bandar & perilaku kehidupan yang tinggi. Lain-lain perkataan ialah “civilation” yang dating dari perkataan Latin, “civitas” yang bermaksud yang menekankan penggabungan antara ketinggian budaya & kemajuan kebendaan.
Berikut adalah istilah-istilah tamadun yang diutarakan oleh para ilmuwan:
1)Ibn Khaldun: menggunakan istilah Umran yang merujuk kpd penempatan yg didiami, tmpt tinggal, subur dan berkembang maju.
2)Sayyid Qutb: segala bentuk kemajuan yg dihasilkan oleh sekumpulan masyarakat seperti sosial, pemerintahan, politik, ekonomi & kebudayaan yg berteraskan syariat Allah, serta bercirikan nilai-nilai moral Islam.
3) Collingwood: tamadun ialah satu proses bg mencapai satu tahap kehidupan yg lebih sempurna ataupun satu proses kearah civil yg mana hasil drpd proses tersebut akan melahirkan ciri-ciri masyarakat bandar iaitu masyarakat yg mempunyai kehalusan budi. 
4) Arnold Toynbee: tamadun merupakan suatu kehidupan yg unggul yg dipandukan oleh sistem perundangan, agama, politik & pentadbiran yg menjamin kemajuan & keselamatan masyarakat.
5) Edward L. Farmer: tamadun sbg unit budaya yg besar yg mengandungi unsur-unsur sosial, tradisi & institut yg dikongsi bersama & diwarisi dr generasi ke generasi yg lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...