Selasa, 20 Mac 2012

Islamophobia

Islamophobia berasal dari dua istilah yang di cantum iaitu islam dan phobia yang bermaksud sesuatu yang dianggap menakutkan atau tidak selesa di dengar oleh orang-orang bukan islam terhadap agama islam. Terdapat beberapa faktor berlakunya sedemikian ialah:
  • Kekurangan ilmu dan pemahaman tentang islam.
            Hal sebegini sememangnya logik kerana agama orang bukan islam bukannya islam. Jadi sememangnya layak mereka kurang pemahaman tentang islam dan hanya menghukum agama islam itu berdasarkan tindakan dan perlakuan orang islam itu sendiri. Jadi wujudnya islamophobia ini kerana mengikut situasi masa kini banyaknya pertubuhan dan perkumpulan islam yang dilabel sebagai pengganas oleh media masa, meskipun tindakan dan matlamat kumpulan ini sebenarnya adalah untuk mempertahankan diri. Andai kata di buka kembali lembaran sejarah zaman rasullulah kita dapat melihat bahawa semua peperangan yang terjadi adalah disebabkan untuk mempertahankan diri. Mereka tidak tahu bahawa agama islam itu sebenarnya adalah agama rahmat dan kasih sayang.

  • Mereka tidak mendapatkan sumber maklumat yang tepat mengenai islam.



            Kita sememangnya maklum bahawa media masa yang wujud sekarang ini dikuasai oleh orang yang sedang berperang dengan dunia islam. Jadi segala jenis maklumat mestilah memihak kepada kumpulan atau puak mereka bagi mendapatkan sokongan penduduk dunia terhadap tindakan mereka.

  • Label esktrem yang dikenakan ke atas orang-orang islam dari sudut tingkahlaku serta perbuatan mereka.

Kita akui kebanyakan pertubuhan atau kumpulan orang islam itu di labelkan sebagai esktrem. Pada dasar atau hakikatnya bukan semua kumpulan atau pertubuhan boleh di lebalkan sebagai esktrem. Hal ini terjadi kerana orang islam itu sendiri yang telah lari dari landasan ajaran islam itu sendiri. Seperti mana firman Allah dalam al-quran bahawa orang islam itu adalah umat yang pertengahan, iaitu bukan esktrem (pelampau) atau yang liberal. Orang islam adalah orang yang mengimbangi antara dunia dan akhirat.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...